JavaScriptin tulee olla päällä. This page requires JavaScript. Den sida kräver JavaScript.
Lomake täytetään vapaaehtoistoiminnan harjoittelun lopuksi
Vapaaehtoistoiminnassa oppiminen on kokemuksista oppimista, jonka keskiössä on oppimisen ja kokemusten reflektio. Vapaaehtoistoiminnassa oppiminen on siis opetus- ja oppimisstrategia, joka yhdistää opiskelijoiden vapaaehtoistoiminnan jäsennettyyn oppimis- ja ohjausprosessiin. Tiivistäen, se on opetuksellinen ratkaisu, jossa yhdistyvät akateemisten tietojen karttuminen ja työelämän yhteisöjen kehittäminen.
Tämän kyselyn tarkoituksena on auttaa sinua reflektoimaan ja pohtimaan oppimista vapaaehtoistoiminnassa. Kyselyn tuloksia hyödynnetään vapaaehtoistoiminnan harjoittelun kehittämiseen. Kyselyn vastauksia käsitellään ja raportoidaan niin, että yksittäistä opiskelijaa ei voida tunnistaa vastausten perusteella.
Kiitos vastauksestasi!
Oletko osallistunut vapaaehtoistoimintaan ennen sosionomiopintoja: Missä, milloin, kuinka pitkään?
Oletko osallistunut järjestötoimintaan?: Missä, milloin, kuinka pitkään?
Oletko osallistunut vapaaehtoistoiminnan koulutukseen ennen sosionomiopintoja: Missä, milloin, kuinka pitkään?
Työskentelin vapaaehtoisena pääasiassa seuraavan ryhmän kanssa/seuraavassa työssä:
Miten työskentelit - Vapaaehtoistoiminnan muoto:
Osallistuitko vapaaehtoistoiminnan organisaation (esim. Kalliolan Setlementti, SPR) järjestämään vapaaehtoistoiminnan koulutukseen: mitä, missä, milloin, kuinka pitkään?
Kuinka usein toimit vapaaehtoisena viikon aikana?
Lisätietoja
Kuinka pitkään työskentelit vapaaehtoisena samassa tehtävässä?
Osallistuitko vapaaehtoistoiminnan organisaation järjestämiin ohjaustapaamisiin (yksilötapaamiset vs. ryhmämuotoinen ohjaus) vapaaehtoistoiminnan harjoittelun aikana?
Arvioi asteikolla 1-4 seuraavia väittämiä sosionomiopintojen vapaaehtoistoimintaan liittyen:
Arviointiasteikko:1. Täysin eri mieltä2. Melko eri mieltä3. Melko samaa mieltä4. Täysin samaa mieltä
Jos hyödynsit vapaaehtoistoiminnassa sosionomiaopinnoissasi oppimaasi teoriatietoa, kerro mitä?
Jos uskot että voit jatkossa hyödyntää vapaaehtoistoiminnan kokamuksiasi teoriaopinnoissasi, kerro miten?
Vapaaehtoistoiminnan harjoittelun osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee vapaaehtois- ja kansalaistoimintaa sosiaalialalla. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa harjoittelunsa oman ammatillisen erityisosaamisensa kehittymishaasteet huomioiden. Hän vahvistuu ammatillisessa osaamisessaan. Opiskelija edistää toiminnallaan oikeudenmukaisuutta, ihmisoikeuksia, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä.
Opintojakson sisältö
Opiskelija tuntee vapaaehtoistoiminnan merkityksen, periaatteet ja käytännöt sosiaalialalla. Harjoittelu suoritetaan opintojen aikana opiskelijan esittämän suunnitelman mukaisesti. Harjoittelu voi olla esimerkiksi kansalaistoimintaa sekä vapaaehtois- tai tukihenkilötoimintaa.
Mitä opit vapaaehtoistoiminnan yleistavoitteisiin liittyen?
Mitä henkilökohtaisia oppimistavoitteita sinulla oli?
Arvioi tässä henkilökohtaisten oppimisstavoitteiden saavuttamista:
Mitä opit itsestäsi (vahvuudet vs. kehittämiskohteet)?
Arvioi seuraavien tietojen, taitojen ja asenteiden kehittymistä vapaaehtoistoiminnassa asteikolla 1-4 sen mukaan, miten arvioit, että alla mainitut tiedot, taidot ja asenteet ovat kehittyneet vapaaehtoistoiminnassa:
Jos koit saavasi uusia erityistaitoja (esim. kädentaidot), kerro mitä?
Mitä oppimisen ja reflektion muotoja käytit vapaaehtoistoiminnassa:
Mikä oli mielestäsi oppimisen kannalta kaikkein tärkein reflektion muoto? Miksi?
Jatka seuraavia lauseita
Onnistuin siinä...
Opin eniten siitä, kun...
Sitoutumiseni vapaaehtoistoimintaan oli...
Millaista ohjaamista ja kokemusten jakamista olisit kaivannut vapaaehtoistoimintaan liittyen?
Mikä on mielestäsi vapaaehtoistoiminnan merkitys sosiaali- ja terveysalalla?
Aiotko jatkossa osallistua vapaaehtoistoimintaan?
Muuta palautetta:
Kyselyssä on hyödynnetty mukaillen seuraavia lähteitä:
Service-Learning and Research Scheme: The Lingnan Model. Service-Learning (OSL). Lingnan University. 2006.
Eyler, J. and Dwight, E. Giles. Jr. 1999. Where is the Learning in Service Learning? Jossey-Bass. A Wiley Imprint. San Francisco.